Klamkomanetki rowerowe to rodzaj manetki cynglowej służącej do zmiany przełożeń w rowerze. Klamkomanetka jest na stałe zintegrowana z klamką hamulcową, czyli dźwignią służącą do uruchamiania hamulca. Jaki jest jej mechanizm działania?

Czym są klamkomanetki rowerowe?

Odkąd w rowerach pojawiły się przerzutki, naturalnie poszła za tym możliwość ich zmieniania. Większość manetek oraz przerzutek korzysta ze standardu ustalonego przez Shimano, w którym zmiana naciągnięcia linki w manetce o 1 mm sprawia, że prowadnica przerzutki przesuwa się o 2 mm. Kiedyś powszechnie stosowano manetki na ramę, co było systemem niewygodnym i mało bezpiecznym, gdyż zmiana przełożeń nie mogła być wykonywana natychmiast i bez odrywania rąk od kierownicy. Dlatego obecnie w każdym praktycznie rowerze szosowym stosuje się klamkomanetki rowerowe. W rowerach do jazdy na czas stosuje się manetki na końce kierownicy, które mocuje się na końcu lemondki, o którą opiera się kolarz. Najpopularniejszymi klamkomanetkami rowerowymi są klamkomanetki szosowe, które są wbudowane w klamki hamulcowe. Pozwala to na zmianę przełożeń bez odrywania rąk od kierownicy, a także robienie tego jednocześnie hamując. Klamkomanetki mają wewnątrz jedną dźwignię, która służy do zrzucania łańcucha, a wrzucanie łańcucha odbywa się poprzez przesunięcie w bok całej klamki hamulcowej.

Jak działają dźwigniowe i cynglowe klamkomanetki rowerowe?

Manetki dźwigniowe są to manetki o identycznej konstrukcji jak manetki szosowe nakładane na ramę. Stosowano je w rowerach z lat 90., a występowały w wersji nieindeksowanej lub indeksowanej. Dziś w nowych rowerach dostępne są jedynie w najtańszych modelach kupowanych w hipermarketach lub giełdach rowerowych. Najpopularniejszy typ manetek w rowerach (oprócz szosowych) to manetki cynglowe, które mają dwie dźwignie – jedną do naciągania linki, drugą do jej popuszczania.

Czym są klamkomanetki rowerowe Dual Control?

W przypadku klamkomanetek rowerowych hamujemy normalnie – pociągając dźwignię hamulcową do siebie, a zmiana przełożeń następuje poprzez wychylenie jej do góry lub w dół. Do użytku z tymi manetkami zalecana jest tylna przerzutka z odwrotną sprężyną, by zmiana przełożeń przebiegała intuicyjnie (dźwignia w górę redukcja przełożenia, dźwignia w dół cięższe przełożenie). W manetkach obrotowych zmiana przełożeń następuje dzięki przekręceniu manetki znajdującej się na kierownicy do siebie lub od siebie. Manetki obrotowe można obsługiwać bez odrywania rąk od kierownicy, jednak utrudniona lub wręcz niemożliwa jest zmiana przełożenia podczas hamowania. W manetkach cynglowych jest na odwrót.

Obecnie w pojazdach szosowych powszechnie stosuje się klamkomanetki rowerowe. W rowerach rekreacyjnych, turystycznych, miejskich najczęściej znajdziemy manetki cynglowe lub czasami obrotowe, a ich wybór nie ma dużego znaczenia w przypadku rekreacyjnego użytkowania roweru.

Dodaj komentarz

*